Registreren
We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In de eerste dagen van Ramadan hebben veel mensen last van hoofdpijn. Ekrem Hökelekli legt uit wat de oorzaken zijn van dit verschijnsel en wat je kunt doen om ervan af te komen.

‘First of Ramadan headache’ is een hoofdpijn die voornamelijk voorkomt in de eerste dagen/eerste week van de Ramadan. Het is een hoofdpijn die volgens onderzoek wordt veroorzaakt door uitdroging, afvalstoffen van het vet dat verbrand wordt (ketonen), slaap tekort, suiker tekort (hypoglycemie) en onttrekking van cafeïne (onttrekkingshoofdpijn).

Uitdroging

De hoofdpijn als gevolg van uitdroging kan men bestrijden door genoeg te drinken tijdens iftaar en sahur. Mensen die niet op staan voor de Sahur of tijdens de Sahur geen water drinken kunnen meer last ondervinden van hoofdpijn en zich overdag veel suffer voelen. Als er een vochttekort is in het lichaam zullen de hersenen “krimpen” en worden “weggetrokken” van de schedel. Dit veroorzaakt de nodige hoofdpijn.

Suiker

Onze metabolisme zal zich na circa 1 week gaan aanpassen en de hoofdpijn op basis van ketonen en suikertekort zal minder worden of zelfs helemaal verdwijnen. Ketonen zijn echter afvalstoffen en ook deze afvalstoffen worden beter verwijderd uit het lichaam als er voldoende vocht is in de bloedsomloop. Ook hier is weer voldoende drinken belangrijk.

Slaaptekort

De hoofdpijn op basis van slaaptekort kan men oplossen door na het werk/school even bij te slapen.

De “onttrekkingshoofdpijn” op basis van cafeïne kan men enigszins bestrijden door ’s avonds of tijdens de Sahur een beetje koffie te consumeren.

Migraine

Door tekort aan energie, vocht en zuurstof kan Migraine worden uitgelokt. Migraine patiënten hebben tijdens deze maand dan ook vaker last van aanvallen. Het advies is om bij het zien aankomen van een aanval te zorgen voor rust en een geluidloze omgeving. Een ijscompres op het hoofd leggen kan de pijn verzachten.

Ons lichaam heeft een groot behoefte aan vochtherstel. Voor wie zich overdag fit wilt voelen raden we aan om in de uren dat we mogen eten de prioriteit te geven aan het drinken van veel vocht en/of het eten van vloeibare maaltijden of salades. Verder uitleg over voedingsadviezen volgen nog.

Auteur: E. Hökelekli (algemeen verpleegkundige, anesthesiemedewerker i.o)

Foto: Wikimedia