Registreren
We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

De snap waarin de rapper met een Wajong-uitkering drie vrouwen die hem een lift geven ‘’kechs’’ oftewel hoeren noemt, heeft geleid tot nationale verontwaardiging. In columns, nieuwsartikelen en racistische facebookreacties wordt haastig getracht een link te maken met de vrouwonvriendelijkheid van rapper Boef en zijn islamitische en Marokkaanse Algerijnse achtergrond.

Terwijl het album van Boef ‘’Slaaptekort’’ met teksten als ”Als ik het even wrijf, vindt zij het even vrij/Maar ben geeneens blij als zij d’r benen spreidt/Geen rijbewijs, maar hoe ze penis rijdt”afgelopen maart nog werd gevierd bij RTL Boulevard, mag hij nu bij hetzelfde programma zijn excuses aanbieden voor het beledigen van de drie vrouwen die hem thuisbrachten. Denigrerende uitlatingen over vrouwen zijn toch moeilijk te verteren zonder lekkere beat. Geheel in lijn met Nederlandse traditie, was de woordenkotser stomdronken geworden tijdens de jaarwisseling, waarna hij vervolgens zijn gehekelde uitlating deed.

Door de misogyne houding van een getinte Soufiane, roken de islamofobe haaien van de Nederlandse media bloed. Cultureel antropoloog Martijn de Koning kreeg verzoeken van journalisten, om deze nationale hysterie te duiden. Hij werd gevraagd hoe de uitlatingen van Boef passen in de Islamitische en Marokkaanse cultuur, en of hij ergens ook nog erop kon wijzen dat moslimmeiden de gebeten hond zijn.

Hoe wrang is het dat enkele maanden terug nog, er een massale verontwaardiging plaatsvond na de uitzending van Nieuwsuur over de islamitische preken van Ali Houri en Abid Tounsi? Er werden zelfs kamervragen gesteld, omdat de heren prediken dat een moslim niet naar muziek hoort te luisteren en zich niet hoort te begeven in ruimtes waar alcohol wordt genuttigd. En dan nog proberen de islam te betrekken, bij de dronkenmanspraat van een lallende muzikant.

Het is feitelijk zo dat hiphop een subcultuur is die voort is gekomen uit de Westerse, verstedelijkte samenleving. De categorie van hiphop waar Boef toe behoort verheerlijkt onder andere materialisme en seksuele escapades. Hiermee vertoont hij sterke overeenkomsten met Westerse filosofieën en idealen zoals het kapitalisme en vrije seks. Hiertegenover staan islamitische waarden zoals saamhorigheid, vrijgevigheid en kuisheid.

Het is dan ook een raadsel waarom sommigen de uitingen van een clown op merkschoenen, willen toeschrijven aan de islam of een islamitische cultuur terwijl deze Frans-Algerijnse alcoholist nauwelijks de islam meedraagt in zijn handelingen, uiterlijk en woorden.