Registreren
We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

In de Volkskrant doet ‘mannelijke feminist’ Sahil Amar Aïssa beklaag over de wijze hoe hij op sociale media is behandeld nadat hij bij De Nieuwe Nieuwe Maan een pleidooi heeft gehouden voor de seksuele vrijheid van de Marokkaanse vrouwen. Sangar Paykhar merkt op hoe Aïssa doet wat hij andere Marokkaanse mannen kwalijk neemt.

Vorig jaar kwam het nieuws naar buiten van geheime chatgroepen waar naaktfoto’s van meisjes met migratie-achtergrond worden verspreid. De liberale Moefti Sahil Amar Aïssa klom daarom op vrijdag 27 Oktober 2017 op de mimbar van televisieprogramma De Nieuwe Maan om in een denderende preek een lans te breken voor de jonge Marokkaanse vrouwen die slachtoffer zijn geworden van chantage en misbruik door mannen die hun foto’s hebben verspreid.

Seksualiteit

De Moefti van De Nieuwe Maan kaartte een belangrijk punt aan. Als Marokkaanse mannen seks hebben met meerdere vrouwen, uitgaan en vriendinnetjes hebben, dan wordt er niet neergekeken op hen. Als vrouwen dat doen dan worden zij aangezien als sletten en door de gemeenschap uitgespuugd. Dit soort hypocrisie komt in alle conservatieve gemeenschappen in Afrika, Midden-Oosten en India voor. Dit wordt ook als een probleem gezien door mensen met verschillende religieuze en ideologische opvattingen

Moefti Sahil Amar Aïssa

Het verschil zit in de oplossing die mensen hiervoor aandragen. Vanuit een islamitisch perspectief moeten zowel mannen als vrouwen stoppen met buitenechtelijke relaties en seksueel gemeenschap.

moefti Sahil Amar Aïssa pleit duidelijke niet voor de islamitische oplossing. Hij pleit voor een liberaal alternatief. Vandaar dat hij veel schouderklopjes heeft gekregen van niet-moslims. Want hij constateert een probleem en de oplossing die hij daarvoor aandraagt is gebaseerd op een vers uit de Koran van de liberalen:

‘Gij zult uw begeertes volgen en geen wetten en regels van uw godsdienst in acht nemen.’

De Islam

Het probleem van de liberale oplossing is dat het in strijd is met wat de islam voorschrijft. Immers weet elke moslim dat zowel mannen als vrouwen horen geen relaties te hebben buiten het huwelijk. Het feit dat in veel culturen mensen zich niet aan de islamitische regels houden ligt daarom niet aan de islam, maar aan de mensen die zich toeschrijven aan de islam en er niet naar handelen. Maar het verschil tussen cultuur en de islam als godsdienst is iets wat blijkbaar alleen conservatieve en orthodoxe moslims zien. De niet-moslims en de zogenaamde vrijzinnige, liberale en gematigde moslims maken daar geen onderscheid in. Alles wat bruine en zwarte mensen met Arabisch klinkende namen doen is ‘de islam’. Ook het dreigen en schelden op sociale media van Sahil Amar Aïssa wordt verklaart als een uiting van de islam.

Fatwa

In de Volkskrant zegt Sahil Amar Aïssa dat hij de Islam bewust buiten beschouwing heeft gelaten. Daarmee zegt hij dat zijn fatwa gericht op de Marokkaanse vrouwen niks met de islam te maken heeft. Zou moefti van de Publiek Omroep ook zeggen dat veganisten vlees moeten eten en daarbij zich verdedigen door te stellen dat hij expres veganisme buiten beschouwing heeft gelaten?

Marokkaanse mannen

In zijn stuk in de Volkskrant zegt Aïssa hoe hij is onthaald als een ‘feminist’ en veel aanmoedigingen heeft gekregen van niet-moslims. Dat komt natuurlijk omdat hij als een man met Marokkaanse roots zich afzet tegen zijn soortgenoten en het opneemt voor de Marokkaanse vrouwen. Daarmee scoort hij veel punten bij de niet-moslims. Zij geloven namelijk dat Marokkaanse mannen alles voor het zeggen hebben en dat vrouwen massaal worden onderdrukt. Daarom is het lovenswaardig als een Marokkaanse man het tegenovergestelde doet.

Zolang de Marokkaanse man vrouwen niet vertelt wat zij van de islam moeten is het prima. Als hij vrouwen vertelt dat zij iets moeten doen wat juist indruist op de islamitische voorschriften, vind men het niet erg dat een man vrouwen de les voorleest.

Na het lezen van het stuk van Moefti Aïssa heb ik zijn column nogmaals opgezocht om te kijken wat hij precies heeft gezegd. Het feit dat hij is uitgescholden en bedreigd is mij totaal ontgaan. Ik heb daarom medelijden met de Moefti. Maar aan andere kant denk ik juist dat hij wijs en slim genoeg is om te weten dat hij als mannelijke feminist en prediker van het liberalisme niet in de slachtofferrol moet kruipen. Hij heeft de macht van de Publieke Omroep en landelijke kranten achter zich. Daarom begrijp ik niet zo goed wat het doel is van zijn stuk in de Volkskrant. Wil Moefti Aïssa vooroordelen bevestigen over Marokkanen en zo zichzelf geliefd maken bij de niet-moslims? Of kaart hij een probleem aan en zoekt hij de media op om dat op te lossen? U mag het raden.

Foto: Sahil Amar Aïssa bij de Nieuwe Maan