Registreren
We sturen je per e-mail een wachtwoord toe. Soms komt deze e-mail in je spambox terecht.

Zolang de geschiedenis van de jacht niet door de leeuw verteld wordt, zullen verhalen over de jacht altijd de jager verheerlijken. ~ Afrikaans gezegde

Platform voor moslims

Een nieuw jaar met nieuwe kansen: Hollandistan start weer op met een redactie van vier mensen. Ons doel is om uit de ‘reactie-modus’ te komen.

Hollandistan is drie jaar geleden opgericht om een platform te zijn voor moslims die hun eigen geschiedenis willen schrijven. We staan nog steeds 100% achter deze doelstelling. Ons verhaal wordt in media in Nederland vaak vervormd, soms misvormd, verteld. Woorden die bij ons geloof horen kregen een negatieve betekenis, doordat beleidsmakers en journalisten ze bijna uitsluitend gebruiken in negatieve contexten. Denk aan het woord ‘jihad’. Of de prefix ‘moslim-‘. Bestaat het woord ‘christenextremist’? Of haatrabbijn?

We hebben het zo druk met het produceren van reacties op onderwerpen, die anderen ons voorschrijven, dat we geen tijd meer overhouden om ons eigen verhaal te definiëren. We kunnen hierover klagen (en dat zullen we zeker doen als we dat nodig vinden), maar we kunnen ook zelf meer eigen content gaan produceren.

“Het probleem is niet dat we woedend worden, het probleem is dat die woede telkens een reactie is. We staan in respons-modus. We reageren voortdurend, maar vergeten wie we kunnen zijn. Hoe we zouden kunnen praten, als we de ruimte hadden/eisten/kregen/vonden om zelf te verbeelden hoe de wereld eruit zou moeten zien.” (Bron)

Ophef is clickbait

Je kunt een dagtaak hebben aan het reageren op haatdragende verdraaiingen en beledigingen op Twitter en Facebook. Wie wil er niet direct iets terugzeggen als je een moedwillige misvattingen steeds weer langs ziet komen in social-media? Mediabedrijven haken graag in op verontwaardiging. Ophef levert reacties en dus clicks op. En die zijn hard nodig in de dagelijkse strijd om aandacht op nieuwsredacties.

In de documentaire The Cleaners vertelt Tristan Harris, voormalig ethicus bij Google Design, dat we juist verontwaardiging voorgeschoteld krijgen door tech- en mediabedrijven, omdat deze emotie de meeste reactie oplevert.

(De tekst gaat door onder de video.)

Doelen

Op Hollandistan gaan we het komende jaar meer inhoudelijke stukken schrijven en we gaan meer video en podcasts maken. We gaan de komende tijd ook aan de website en de huisstijl werken. Verder gaan we proberen een aantal columnisten op een min of meer vast moment columns te laten schrijven.

Heb je zelf ideeën voor een stuk en/of wil je meeschrijven? Leuk! Stuur je reactie naar ons via het formulier hieronder.